Welkom bij dit blog van Qlimateshop.nl. In dit blog gaan we het hebben over Zibro laserkachel foutcodes/meldingen en kachelstoringen die kunnen ontstaan. Een storing of foutcode opmerken aan uw Zibro laserkachel is natuurlijk niet prettig, en wij hopen u middels dit blog hier meer inzage over te geven.
De meeste kachelstoringen ontstaan door slecht onderhoud of het gebruik van lage kwaliteit brandstof. Lage kwaliteit brandstof kan inhouden dat er bijvoorbeeld gasolie (rode diesel) is gebruikt, petroleum van inferieure kwaliteit, brandstof die niet meer goed is of verkeerd bewaarde brandstof. Wilt u storingen tot een minimum beperken? Gebruik dan voorverpakte petroleum van een goed merk, of neem de originele brandstof. Nu hoor ik u denken: "dat is toch veel te duur?" Ja, dat klopt als u de petroleumkachel als hoofdverwarming gebruikt. In beginsel is een petroleumkachel ook niet ontworpen om als hoofdverwarming te dienen, maar als bijverwarming. Dan is het gebruik van originele brandstof interessanter. Want u wilt natuurlijk geen storing als u de kachel af en toe gebruikt.
Ook ontstaan storingen bij gebrekkig of slecht onderhoud. Klanten die jaren niets aan de kachel hebben gedaan worden verrast met een storing, en moeten dan gaan zoeken naar een goede reparateur om de kachel weer te repareren, en vaak wordt er dan ook om een onderhoudsbeurt gevraagd. Het is belangrijk om uw kachel goed te onderhouden en ook een beurt te laten geven als er geen storing is. Zo vergroot u de betrouwbaarheid van uw kachel als u deze het hardst nodig hebt.
In dit blog gaan we de storingscodes/foutcodes/meldingen van Zibro laserkachels doornemen.
F0 - netspanning onderbroken
Bij het insteken van de kachel wordt deze melding gegeven. Dit komt omdat ervoor de netspanning is onderbroken. Start uw kachel opnieuw op door op de aan/uit knop te drukken of de stekker nogmaals uit te trekken, te wachten en deze weer in te steken.
F1 - branderthermister defect
Dit is een klein onderdeel dat zich onder de branderpot bevindt en is verbonden met het moederbord. Deze sensor meet de temperatuur in de branderkamer en zorgt ervoor dat de kachel kan opstarten, en dat deze in samenwerking met de kamertemperatuursonde ervoor zorgt dat de kachel harder of zachter gaat branden. Bij deze foutstoring is deze sensor mogelijk defect en dient vervangen te worden. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met een reparateur.
E0 - oververhitting:
De kachel is automatisch afgeslagen omdat de kachel te warm is geworden. Zorg ervoor dat u de kachel laat afkoelen en zet deze minimaal 20cm van de muur af, en zorg ervoor dat de luchttoevoer niet belemmert wordt door regelmatig de kachel met een vochtige doek of stofzuiger schoon te maken. Schakel de kachel opnieuw in. In sommige gevallen is er sprake van een defect en is het belangrijk dat de kachel wordt nagekeken. Dit kan een kapotte sensor zijn, of zware vervuiling van het binnenwerk, of in een uitzonderlijk geval een aangetast binnenwerk. Een reparateur kan u na onderzoek hier meer over vertellen.
E2 - opstartproblemen
De kachel is afgeslagen met E2-storing. Deze storing kan allerlei oorzaken hebben, en het is belangrijk dat u een reparateur inschakelt om de oorzaak van de storing te laten onderzoeken. E2-storing kan verschijnen door: verkeerde of slechte brandstof, vervuiling, defecte of verstopte brandstofpomp of in een uitzonderlijk geval een kapotte printplaat. In sommige gevallen is een versleten brandermat de boosdoener en doemt een combinatie op van E2 en E6 foutstoringen.
E5 - omvalbeveiliging
Uw kachel is uitgerust met een sensor die de kachel laat afslaan als deze omvalt of bewogen wordt. De kachel reageert hier vrij snel op. Zorg ervoor dat de kachel stabiel staat en dat deze niet door kinderen of huisdieren zomaar kan worden bewogen. In een zeldzaam geval is de sensor defect en dient deze te worden vervangen door een reparateur.
E6 - slechte verbranding
Deze storing is ook een hele hardnekkige bekende storing en wordt veroorzaakt door: slechte ventilatie, gebruik verkeerde of slechte kwaliteit brandstof, een versleten brandermat of een verstopping door vervuiling. Als deze E6-foutstoring verschijnt dan is het zaak dat u onderhoud laat uitvoeren aan uw laserkachel. In veel gevallen betreft het vervuiling of een versleten brandermat. De brandermat is essentieel voor de verdamping van petroleum en is het verder belangrijk dat de branderkamer schoon is van vervuiling. Zorg er te allen tijde voor dat uw kachel aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant schoon is en dat de brandermat af en toe wordt vervangen.
E7 - te warme omgeving
Deze storing treedt op als de temperatuur in de kamer te hoog wordt, of er is sprake van een defecte temperatuursonde. Zorg ervoor dat u de ruimte niet te warm stookt, of de kachel in een te kleine ruimte gebruikt zonder voldoende ventilatie. Koel de ruimte af tot onder de 28 graden en schakel de kachel weer in.
E8 - aanjager defect of geblokkeerd
Deze foutstoring is zeer zeldzaam en heeft betrekking op de aanjager van uw kachel. Deze kan verstopt, geblokkeerd of defect zijn. Het is belangrijk dat u contact opneemt met een reparateur om de oorzaak van deze storing te laten onderzoeken.
E9 - luchtregeling niet in orde
Deze foutstoring verschijnt als de luchtregeling van uw kachel niet op orde is. Het kan zijn dat uw kachel te weinig of juist te veel zuurstof krijgt. Het is belangrijk dat u nakijkt of alle inlaten niet zijn geblokkeerd. Mocht de storing dan niet verdwijnen laat dan een reparateur naar uw kachel kijken. Het kan zijn dat deze dringend onderhoud nodig heeft en nagekeken moet worden op een verstopte brandstofpomp, vervuilde sensoren, etc.
E11 - Onvoldoende ventilatie / te veel CO2 aanwezig
Deze melding wordt weergegeven bij Zibro modellen uitgerust met een CO2-melder als er te weinig wordt geventileerd waardoor het CO2-gehalte in de ruimte te hoog is opgelopen, en de kachel wordt uitgeschakeld. Ventileer de ruimte en start de kachel opnieuw op.
In sommige gevallen betreft het een defecte CO2-melder en dient deze vervangen te worden. U kunt dit testen door de kachel buiten aan te zetten en te wachten totdat hij op storing valt. Is dit het geval? Dan is de CO2-melder mogelijk defect en dient u een reparateur te raadplegen.
Naast de bovengenoemde foutstoringen zijn er ook een aantal normalere meldingen - hieronder beschreven - die de kachel kan tonen van toepassing.
Onvoldoende brandstof melding:
De kachel kan afslaan omdat er onvoldoende brandstof aanwezig is, of juist te veel brandstof in de wisseltank dan aangegeven, een geblokkeerde of vervuilde vlotter. Zorg dat er voldoende brandstof aanwezig is in de wisseltank of haal te veel brandstof uit de wisseltank en kijk de tankdop na. Door middel van een pen o.i.d. kan het zinvol zijn om eens de dop in te drukken. Vaak hoort u dan dat er lucht in de tank komt. Dan is de tank vacuüm gezogen en kan brandstof niet meer (goed) doorlopen. Daarom is het belangrijk de tank niet tot de rand te vullen met brandstof.
Onvoldoende ventilatie melding:
De kachel is afgeslagen met deze melding. Dit kan gebeuren door onvoldoende ventilatie, een kachel die te dicht op de muur staat of zware vervuiling binnenin de kachel, of aanslag op het binnenwerk. Als deze melding te vaak wordt weergegeven is het belangrijk dat u een reparateur inschakelt om de kachel te laten onderzoeken bij voldoende ventilatie. Er kan mogelijk ook iets blokkeren.
65-uur of langer inwerking melding:
Sommige kachels gaan automatisch uit na een aantal uur onafgebroken te hebben gewerkt. Start de kachel opnieuw op. In de meeste gevallen zal eerder de brandstoftank leeg zijn dan dat deze melding verschijnt.
CL-05 melding:
Als de kachel een poosje op vol vermogen heeft gewerkt dan treedt het zelfreinigende systeem in werking. De melding staat voor CL=CLEAN en 05=5 min. De kachel gaat voor 5 minuten op de kleinste stand werken. Zo wordt getracht de branderkamer automatisch te reinigen. Na 5 minuten zal de kachel automatisch weer teruggaan naar de ingestelde waarden door de gebruiker.
Sommige storingen of een combinatie daarvan kunnen ook verschijnen als er een fout in de printplaat/moederbord ontstaat en deze defect is. Dan is het in veel gevallen helaas einde oefening voor uw kachel. Bij de nieuwere modellen is het wel vaak mogelijk een nieuwe printplaat te bestellen en te monteren.
De in dit blog genoemde Zibro foutstoringen/meldingen komen het vaakst voor. Wij hopen u door middel van dit blog iets meer duidelijkheid te hebben gegeven, en welke acties u kunt ondernemen om u te verlossen van deze storingen. Ook kunt u uw laserkachel bij ons ter reparatie of onderhoud aanbieden. Dit kan door uw kachel langs te brengen of gebruik te maken van onze handige "reparatie op afstand" service. U vindt meer informatie over onze service door hier te klikken of neem contact met ons op via de klantenservice. Klik hier om naar onze Zibro Webshop te gaan.
Wij danken u voor het lezen van dit blog en wij heten u weer van harte welkom bij ons volgende blog!