In dit blog van Qlimateshop.nl gaan we het hebben over kachelstoringen en de foutcodes/meldingen van Qlima & Tectro laserkachels gemaakt door het Japanse bedrijf Dainichi. Er zijn ook enkele Qlima laserkachels op de markt gemaakt door het merk Inverter van het Japanse bedrijf Corona. Dan gelden andere foutcodes. Wij gaan hier later het dealerschap voor aanvragen en meer over het merk Inverter gaan posten.
Middels dit blog geven wij u tips wat u kunt doen om een storing op te lossen of te voorkomen bij de kachels van Qlima/Tectro gemaakt door Dainichi.
Veel storingen worden veroorzaakt door slecht onderhoud of het gebruik van inferieure kwaliteit brandstof zoals: verkeerde brandstof, oude brandstof, gasolie (rode diesel). Wilt u storingen tot een minimum beperken? Neem dan voorverpakte petroleum van een goed merk of gebruik de originele brandstof als de kachel als bijverwarming gebruikt wordt. In geval van hoofdverwarming en gebruik van niet-originele brandstof is het belangrijk uw kachel goed te onderhouden. In dit blog leest u alles over over de kachelstoringen en foutcodes/meldingen van Qlima en Tectro laserkachels.
E01 - omvalbeveiliging
Uw kachel is automatisch uitgeschakeld omdat deze is bewogen of omgevallen. Zorg dat de kachel stabiel staat en dat bijvoorbeeld huisdieren of kinderen uw kachel niet zomaar kunnen bewegen. Start de kachel opnieuw op.
E02/E03 - geen of onvoldoende brandstof of water aanwezig
Deze storing is een veelvoorkomende aan uw Qlima laserkachel. Het is belangrijk om uw kachel eerst te onderzoeken of er geen water in de vaste tank zit en dat het filter schoon en niet beschadigd is. Bij gebruik van (gele) Belgische petroleum kan het ook zijn dat uw verdamper verstopt is geraakt en deze vernieuwd dient te worden. Ook een vervuilde vlamsensor kan deze foutstoring oproepen. U kunt bij ons een nieuwe verdamper voor uw Qlima of Tectro laserkachel bestellen via onze Qlima Webshop. Wij voorzien u tevens van een zeer duidelijke video instructie. Door de eenvoud ervan is geluid niet nodig.
E07 - ruimte is te warm
De kachel is automatisch uitgeschakeld omdat de ruimte waarin deze opgesteld staat te warm is geworden. Deze foutstoring wordt afgegeven door de kamertemperatuursonde aan de achterzijde van de kachel. Koel de ruimte af en start de kachel opnieuw op.
E09 - oververhitting
Uw kachel is automatisch uitgeschakeld omdat deze te warm is geworden. Zorg dat niets de kachel kan blokkeren aan de achterzijde, zorg dat uw kachel schoon is aan de buitenkant door deze regelmatig met een doek of stofzuiger schoon te maken. Kijk ook of de ventilator draait. Mocht het probleem zich voor blijven doen neem dan contact op met een reparateur. Start de kachel opnieuw op.
E13 - slechte verbranding / ventilatie
Deze storing komt ook vaak voor en duidt normaliter op een slecht geventileerde ruimte. Zorg dat de ruimte goed is geventileerd en start de kachel opnieuw op. Blijft de storing zich voordoen? Kijk dan of u de naald met de veertjes nog kunt reinigen van uw verdamper. Hier hebben wij ook een blog over geschreven. Zorg ervoor dat uw kachel schoon is vanbinnen en vanbuiten. U dient uw kachel grondig te reinigen en een reparateur kan u wellicht het beste daarmee helpen, omdat meerdere factoren deze storing kan oproepen. In sommige gevallen kan het ook een defecte verdamper betreffen en dient deze vervangen te worden. Reinig ook het vlambed (brander) en de aanwezige vlamsensor.
E17 - te veel CO2 aanwezig
Deze storing treedt op als de kachel uitgerust is met een CO2-melder en de concentratie CO2 te hoog is opgelopen en daardoor de kachel automatisch uitschakelt. Ventileer de ruimte en start de kachel opnieuw op. Blijft de storing zich voordoen? Dan kan het zijn dat de melder defect is of dat er toch niet voldoende geventileerd wordt. U kunt uw kachel buiten aanzetten en laten branden om te kijken of hij dan niet uitslaat met foutstoring E17. Gebeurd dit toch? Dan is de melder defect en dient vervangen te worden of te worden omgeleid. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met een reparateur. Ook hebben wij hier een speciale pagina voor aangemaakt waar u meer kunt lezen over de foutstoring en het ontstaan ervan.
F00 - F30 - oorzaak onbekend
Mocht één van deze meldingen in het display verschijnen? Dan is de oorzaak van deze melding niet direct te achterhalen en dient u contact op te nemen met een reparateur om uw kachel te laten onderzoeken. Mogelijk is er iets mis met uw moederbord/printplaat en dient deze nagekeken, wellicht vervangen te worden.
Wij hopen u door middel van dit blog meer inzage te kunnen geven in de werking van uw laserkachel en de daarbij horende foutstoringen/meldingen. Mocht u graag uw kachel ter reparatie of onderhoud willen aanbieden bij ons? Dan kan dit door uw kachel langs te brengen of gebruik te maken van onze handige "reparatie of afstand" service. U kunt door hier te klikken meer informatie vinden over onze service aan laserkachels of neem contact met ons op via de klantenservice.
Bedankt voor het lezen van onze blog en wij heten u graag weer welkom bij onze volgende blog.